Uitleg mijn sneeuwscooter en de sneeuwlaag

Het heeft toch weer behoorlijk gesneeuwd. Er is vannacht zo’n 2 tot 5 cm bijgekomen.

Toch is dit voor mij en mijn sneeuwscooter nog altijd niet genoeg.

Ik zal proberen uit te leggen hoe dat komt.

Mijn skoter, een Lynx Boondocker DS 3900 800 E-Tec uit 2017, is een skoter voor in de diepe sneeuw.
DS staat zelfs voor Deep Snow.

Heel veel aan de skoter is zo gemaakt dat je dus in de diepe sneeuw en de bergen, met de juiste technieken, goed kunt rijden. Je kunt er ook wel mee over de skoterpaden rijden, maar daar is die dus niet op gemaakt.
Vergelijk het alsof je met een Formule 1 auto gaat rally rijden. (Of eigenlijk juist andersom, met een rally auto probeert mee te doen met F1…) Het gaat wel, maar niet makkelijk. En als je op tempo mee probeert te doen, maak je waarschijnlijk vanalles kapot. Onderdelen die niet de juiste koeling krijgen, die anders belast worden, etc.
Zo dus ook met mijn skoter.

Het begint met de hoeveelheid sneeuw, de diepte van de sneeuwlaag.
De ‘kammen’ (lugs in het Engels) op mijn rupsband (track) zijn zo’n 7cm lang.

Als er dus geen 7cm (of meer) aan sneeuw ligt, raken die kammen de grond (of vaste ondergrond) en ligt de rest van het achterstel van de skoter boven de sneeuw.
Terwijl er juist overal sneeuw moet komen.
Onder andere voor de koeling van de hele skoter, want de koelribben zitten in de achter-/onderkant van het chassis (tunnel).

De rupsband, de kammen van de rupsband, moeten ervoor zorgen dat daar sneeuw terecht komt, door sneeuw onder het rijden als het ware op te scheppen en daar tegenaan te gooien.
Maar als de sneeuw maar tot halverwege de kammen komt, wordt er natuurlijk ook minder opgeschept en glijdt het er eerder af en wordt er dus minder gekoeld.
En als je dan ook nog eens langzamer moet rijden, wordt de koeling alleen nog maar slechter.

Dat langzaam moeten rijden, komt door het andere waar de sneeuw voor moet zorgen in het achterstel, en waar ik het meeste last van heb. Namelijk smering van de glijbanen (sliders, ook wel hyfax) waar de rupsband onderdoor glijdt.
De rupsband glijdt in het achterstel onder die glijbanen en een paar wieltjes.

De glijbanen zijn van plastic en zijn slijtageonderdelen, maar worden dus gesmeerd door sneeuw.
Als de glijbanen dus hoger zitten dan de sneeuw, wordt het lastig om daar smering te krijgen. Enige beetje krijgen ze dan van wat nog omhoog geschept wordt door de rupsband en daar terechtkomt (en een beetje smeltwater wat overal tussendoor sijpelt vanaf de tunnel). Met te weinig smering en te hoge snelheid gaan die plastic banen smelten en verbranden. En beschadigen zo ook nog eens de rupsband.
Dus om daar goede smering te krijgen heb ik eigenlijk al een sneeuwlaag van minimaal zo’n 8cm nodig.

En dan is er nog het soort rijden dat je met zo’n diepe sneeuw skoter eigenlijk wilt doen en wat ik ook het leukste vind. Dat is boondocken. ‘Surfen’ in de diepe sneeuw. Bochtjes maken door tegen te sturen, zodat je carvend op één ski door de sneeuw draait.

Dit kan op zich wel op een hard glad oppervlak, bv ijs of een harde sneeuwlaag, maar dat is heel erg lastig. Het gaat om het balanceren van jezelf en de skoter. Dus met een sneeuwlaag gaat dat wat makkelijker. En met een echte diepe sneeuwlaag gaat dat het prettigste. Ook als je je balans verliest en omkiept. Op ijs val je toch best hard, maar in diepe sneeuw doe je je geen pijn. En krijg je de skoter ook makkelijker weer rechtop.
Dan is boondocken ook nog afhankelijk van de soort sneeuw; is het bv poedersneeuw of meer plaksneeuw. En hoe is de ondergrond onder die laag. Dat speelt allemaal ook nog mee.
In ieder geval is 8cm daarvoor nog te weinig. Eigenlijk wordt het pas vanaf een cm of 20 interessant om te boondocken.

Nu zijn hier in mijn omgeving helaas ook niet veel plekken om het boondocken te kunnen oefenen. Grote open moerassen zijn heel fijn, maar hier in de buurt zijn alleen een paar kleine moerasjes.

Als het dan ook nog eens een keer dooit en de diepe sneeuwlaag vriest weer op, is er nog wel een sneeuwlaag, maar die is keihard. Daar rijdt mijn skoter op en niet (dieper dan 7/8cm) in.


Conclusie: Ik moet gaan sparen om er een skoter, die juist gemaakt is om op de paden te rijden, bij te kopen… 😁

Tags:

Reactie op “Uitleg mijn sneeuwscooter en de sneeuwlaag”

  1. Angie de Waard-Vermonden

    nog niet alles gelezen, maar nu al erg leerzaam

    Like

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag