Internet…

Ieder jaar opnieuw is het een heel gedoe om internet te hebben in Zweden.
Voor een deel komt het doordat ik geen personnummer (soort Zweedse BSN) heb, maar een samordningsnummer. Toch is dit eigenlijk gelijkgesteld, maar voor Zweedse providers blijkbaar niet. Dit houdt om te beginnen in dat ik geen internet kan krijgen via een normale internet provider, maar dat ik het via een mobiel provider moet doen. Sowieso via 4G*, maar dat is redelijk normaal in Zweden, al komt er steeds meer glasvezel. (*Je stopt een simkaartje dan in een router/modem, ook wel mifi, en hebt dan internet via wifi voor alle mobiele apparaten.)

Afgelopen keer had ik eindelijk een (prepaid) mobiel provider gevonden met een redelijke prijs, 200 kronen voor 40GB (voor 30 dagen).
(Ter vergelijk, een echte internetprovider biedt 100GB voor 249kr.)
Paar dagen voor vertrek, wil ik die simkaart weer opwaarderen en de internet/data-bundel erop zetten. Dus ik probeer in te loggen, maar krijg steeds Invalid Subscriber.
Lang verhaal kort; simkaart is na 120 dagen inactiviteit komen te vervallen, zonder waarschuwing of wat dan ook.
Dus, moet ik deze keer wéér helemaal opnieuw beginnen. En helemaal opnieuw beginnen begint met het bestellen van een nieuwe (gratis) simkaart. Verzendtijd; 5 tot 7 werkdagen.
Deze had ik dus nog niet in mijn brievenbus verwacht bij aankomst in Alanäset.

En… Die nieuwe simkaart moet aangemeld en geregistreerd worden. En om die te kunnen registreren, moet je internet hebben. Maar om internet te krijgen, moet ik die simkaart eerst aanmelden. Maar om die aan te melden…
Dus moet ik op een andere manier op internet kunnen en heb dus maar een internetbundel op mijn Nederlandse mobielprovider gekocht. Onbeperkt, langzaam (128kb/s), voor maar €10. Het internet is dan echt super traag, maar daar moet dat registreren wel mee lukken, dacht ik. En extra voordeel, ik had onderweg internet.

Ja. Nee. Want. Totdat ik er op de boot van Kiel naar Göteborg achter kwam dat ik blijkbaar toch moet betalen voor internet.
Ik kreeg op de boot ineens een smsje dat mijn beltegoed met €10 was opgewaardeerd. Dat opwaarderen heb ik automatisch staan en ik bel en sms zo weinig, dat dat zelden gebeurt. Ik heb het laatst wel €10 zelf opgewaardeerd, omdat ik voor €10 die onbeperkte internetbundel heb moeten kopen. Toen had ik nog zo’n €7,50 aan beltegoed staan. En dat was begin van de week, dus dat is ineens opgegaan, dus moest wel aan internet zijn.
Dus ik dacht dat ik rond €10 of zo dan verbruikt zou hebben.
Maar weer later kreeg ik nog een paar smsjes. Weer dat mijn beltegoed met €10 was opgewaardeerd, maar ook een waarschuwingsbericht dat er €48,40 aan kosten voor internet in het buitenland waren gemaakt… Beetje meer dan alleen dat tientje.
Wat ik nu terug zie in een verbruiksoverzicht is dat er eerst een hele tijd niks wordt gerekend voor het internetverbruik, ook als ik al op de boot ben en die onderweg is. En dan ineens €7,61 en daarna €43,.. wordt afgeschreven en uiteindelijk nog €3,73, voordat ik roaming heb uitzet…

Toen ik in Alanäset kwam, ben ik met het uitlaten van Lea maar gelijk naar de brievenbus gewandeld en alle post eruit gehaald.
En daar zat ook al de simkaart van Lyca Mobile bij.
Maar ja, hoe die simkaart nu te registreren zonder zelf internet te hebben.

Ik heb het gisteren gehaast geprobeerd, op de mobiel, bij Nico en Mieke, maar dat is niet gelukt. Daarna mocht ik het, met laptop, komen proberen bij Henny en Wim (kennissen van Mieke, die geregeld in een huisje hier zitten, redelijk dicht bij mij in de buurt).
Dus daarheen gegaan. Eerst nog de laptop gepakt en Lea ook gezellig mee (was niet mee naar Mieke en Nico, is te ver wandelen). Ik ben daar, net de jas uit aan het trekken… Valt de stroom uit. Dat was rond 15:30.
De nacht ervoor was de stroom ook al uitgevallen. Dat is toen ongeveer van 1:30 tot 7:00 geweest. En deze duurde ook vrij lang, want we hebben gezellig wat samengezeten, maar het bleef donker en dus ook geen internet. Ik ben dus onverrichter zaken naar huis gegaan. Uiteindelijk was om 20:00 de stroom terug.
Wel de uitnodiging dat ik vandaag weer mocht komen. En dat heb ik gedaan.
En toen is alles geregeld.

Maar ook niet makkelijk…
Eerst moet je met de mobiel een nummer bellen en dan krijg je een bericht terug wat je nieuw mobielnummer is. Dat moet je natuurlijk weten, want dat moet je overal invullen.
Dan moet je de simkaart registreren. Gelukkig kun je de site op Engels zetten, al maakt dat de boel niet veel makkelijker.
Je kunt je kaart registreren middels BankID, wat ik natuurlijk niet heb, (want ik heb geen personnummer) of mbv van Foto-ID. Dus dat maar. Dat houdt in dat je eerst een foto moet maken of uploaden van je paspoort. En ik was eerst nog bezig op de mobiel, want daar zal ik ook een foto mee moeten maken, maar die foto maken van de pas lukte niet. De site kreeg de camera niet aan het werk, of zoiets. Dus dan maar (na 3 pogingen) het op de laptop proberen. Al had ik geen idee hoe daar dan een foto mee te maken. Maar ik kon op de laptop ook een foto van de pas uploaden en ik had toevallig ooit in het verleden al eens foto’s van mijn paspoort gemaakt. Dus dat ging goed.
Toen moest er een selfie gemaakt worden (om natuurlijk de foto in de pas te vergelijken met echt). Dat kon gelukkig weer wel met de mobiel, dus laptop en mobiel werden een soort van met elkaar verbonden. Deze keer ging de camera wel aan. Bril af, want ik draag lenzen op de pasfoto en geen bril, en selfie maken. Duurt een paar seconden voordat alles geupload zou moeten zijn en het vervolg zou vanzelf gaan op de site. Niet dus. Dus nog maar weer een keer opnieuw, op de laptop. En iedere keer natuurlijk tig gegevens allemaal opnieuw invullen. En deze keer ging het gelukkig wel allemaal goed. En ja, de simkaart was geregistreerd.
Nu nog geld erop zetten en een bundel kopen zodat ik ook kan internetten.
Dus inloggen op de site, krijg je in een bericht een nummer wat je moet ingeven, dat werkte niet. Wat gelukkig wel werkte, was het, in de tussentijd gemaild gekregen, wachtwoord.
Bundel gekozen en betalen met mijn credit/debet card. Wat inhoudt dat ik ook die betaling weer moet accorderen binnen de app van de bank van die creditcard. Maar ook dat is gelukt.
Toen het simkaartje uit de mobiel gehaald en in de router gestopt. Gedacht dat ik nog weer eea zou moeten instellen of zo, maar nee, ik had direct wifi daarvan op mijn mobiel en laptop. Dus eindelijk was het gelukt.
Ik was al zeker ’n uur bezig…

En dit soort gedoe nu dus al iedere keer opnieuw…

Misschien dat ik komend jaar 4G internet in Nederland pak en dat mee kan nemen. Dat ga ik uitzoeken en uitproberen. Eerdere jaren was die mogelijkheid er niet.





En voor nu kan ik vooruit en mijn beslommeringen en avonturen delen…

Tags:

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag